Jag vill inte störa men skulle det vara okej om jag möjligtvis kokade mig lite vatten till min lite ömmande hals?

Regnet öser ner utanför fönstret, ingen klättring den här söndagen heller. Typiskt. Hade laddat med äggmackor och kakor. Nu blir det picknick på sängen med film här på eftermiddagen istället. Inte helt fel det heller kanske.
För er som inte vet det så bor jag hos en värdfamilj här där jag käkar frukost och middag fem dagar i veckan. Har inte tillgång till kök och ska väl förmodligen hålla mig undan på fredagar och lördagar. Själv tycker jag att det blir lite dyrt att gå ut och käka hela tiden så brukar bre några mackor på morgonen och köpa yoghurt.
Igår kväll kändes det bara så komiskt för då satt familjen och käkade middag i köket och jag satt på mitt rum (med fönster mot köket) och käkade min macka med yoghurt. Haha.. tog mod till mig och frågade om jag inte kunde få koka lite vatten till mitt te. Inga glada miner där inte. Pappan (som inte kan någon engelska) tror jag sa någonting om att "jaja.. suck.. gå ut ur köket medan du väntar på att det blir klart! ".
Som svensk blir man lite skrämd då man inte är van vid att folk är så ärliga. Kulturen här nere är mer rätt fram och på. Bråk med höjda röster varje kväll.. vad gör väl det? Skönt med folk som vågar säga vad de tycker (tänker de).
I sverige är vi mer diplomatiskt och disskuterar oss fram till lösningar på ett lugnare sätt. Lindar in sanningen med finare ord för att motparten inte ska bli sårad.
Båda kulturerna har ju en bra tanke;
1. Varför ska det hålla på att smusslas, ut med språket bara. Säg vad du känner och tycker.
2. Jag linadar in det jag vill säga i lite finare ord så att inte den andra blir sårad. Vad är grejen med att bråka jämt, kan vi inte bara prata. Jag behöver inte ha det på mitt sätt alltid.
Måste bara vänja mig vid det andra sättet. Kanske kommer det mer när jag lär mig språket bättre. Folk kommer bli helt ställda när man kommer hem och är rätt ut och på. Haha... ja det är intressant detta att byta och uppleva en annan kultur.
Nu blir det fransk film.

Kommentarer
Postat av: Håkan

Vi förstår dej. Vi har upptäckt lite av det franska kynnet här hemma tror vi:-)

2011-09-25 @ 22:47:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0