Shorts i november!

Eftersom Frankrike firar alla helgona idag har vi haft en långhelg ledig från skola. Många var det som fick besök av sin familj eller reste bort under lovet, men jag och Sanella bestämde oss för att stanna kvar i stan och göra lite småutflykter. Båda hade nog föreställt sig att helgen skulle gå långsamt och att det inte skulle finnas så mycket att göra, men vi fick en riktigt skön helg. Inga krav och måsten utan bara att ta dagen lite som den kommer.
På lördagen tog vi en tur till Marseille där vi upptäckte en helt ny del av stan. Kulturell med intressanta affärer och butiker som man inte hittar i Sverige. Det var skönt att komma bort lite från turist stråken och jag blev väldigt nöjd när jag hittade ett par sköna gröna byxor och en sångbok med Edith Piaf.
Oftast tycker jag det är jobbigt att spendera pengar, men är det något jag verkligen vill ha investerar jag gärna.
Dagen innehöll äventyr som pick-nick i en park, borttappandet av min väska (fick lite panik i en timme, men den återfanns) fika med Felicia och hennes mamma samt möte med massa trevliga franskar. Det är så nice här för om man vågar prata lite på franska så blir folk genast intresserade och vill veta vad man gör här och var man är infrån. Det är lite annorlunda om man jämför med sverige...
Konstigt att jag ska åka hem om 6 veckor när det precis känns som att jag börjat komma in i allt.
Jag har börjat prata och förstå mer franska, träffat mer franskar som gärna pratar över en kopp kaffe och känner mig mer trygg i livet här. Jag har mina rutiner, gillar skolan och umgås mer än gärna med mina vänner.
Livet här är inte som jag trodde att det skulle bli, men allt blir vad man gör det till!
Det var ett litet sidospår. Fortsättningsvis tog jag en lugn söndag morgon men mina böcker (en svensk och en fransk). Det var fantastisk väder så efter lunchen var vi några som möttes upp för en fika i parken där vi satt till tidig kväll.
Igår trodde jag att jag skulle och klättra så jag gick till mötesplatsen med all min tunga utrustning. När jag sedan stått där och väntat i 45 får jag äntligen svar på mitt sms där det står att det var idag (tisdag) vi skulle klättra. Jaja, allt för något gott med sig för jag träffade faktiskt en fransyska på vägen som var intresserad av min klättringsutrustning och undrade om jag klättrat länge. Nej sa jag men vi fortsatte prata en stund och kom fram till att båda är väldigt musikintresserade (hon musikpedagog) och hon tipsade om flera bra musikställen här i Aix. Hon berättade även att hon brukar spela på gatan i stan för skojs skull. Nu är vi facebook vänner och snart blir det nog franska över en kaffe där också :)
Dagen fortsatte med franska studier på biblotekets innergård och på kvällen gick vi på konsert. Lite Halloween happening måste man ju ha! Halloween är inte en stor högtid här (franskar är emot allt som är amerikansk) men när vi gick hem från konserten vid halv ett tiden så var det ändå många ungdomar som hade klätt ut sig. Kul!
Idag var jag alltså iväg och klättrade. Klädde på mig mycket kläder för det var lite kyligt på förmiddagen men längre fram blev det riktigt varmt och vi klättrade i shorts och t-shirt! Det var skönt att få komma ut i friska luften och det är alltid trevligt men nya människor som man kan småprata lite med, särskilt på franska. Klättrade några timmar och nu känner jag mig helt mör i fingtoppar och tår (och i huvudet efter allt prat på franska :P).
Imorgon är det skola som vanligt igen, det blir skönt det med. Vi ska ha möte angående lucia där jag och ett par till är ansvariga. Advent och lucia är verklgen mina favorit tradiontioner så jag har redan börjat plocka fram och sjungit på lucialåtarna.
Nu väntar min bok..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0