Framme i Aix!

Äntligen framme! Som jag har tänkt på den här resan. Hur ska det bli? Hoppas familjen jag kommer till är trevlig. Hur kommer jag klara att ta mig fram utan att kunna franska, med tanke på fransmäns motsättningar till engelska? Vad är det för typ av männsikor som väljer en sån här utbildning?
Många frågor står kvar men jag känner mig lugn. Nu har jag kommit fram och familjen jag bor hos verkar väldigt trevlig. Här bor också ytterligare en student från sverige som kommer gå på samma skola som jag.
Jag flög in till Marseille igår (lördag) och natten till idag spenderare jag tillsammans med tre andra studenter i deras lägenhet. Familjen kunde inte ta emot oss förns i dag så jag hade egentligen planerat att bo på hotell. Turligt nog träffade jag flera andra studenter på planet som också flög in på lördagen varav några jag frågade snällt om inte jag kunde få stanna hos dem över natten. Utan att själva besökt lägenheten öppnade de sig gästvänligt mot mig och plötsligt var vi påväg med metron till Bougainville. Slit och släp med väskor men fram kom vi. Lägenheten var mysig och mannen som kom och satte på vattnet för oss hade läst våra tankar och köpt med pizza. Vi var helt slut!
Dagen efter skulle jag med hjälp av metro och buss ta mig till familjen Rahmouni-Denoix på egen hand. Konstigt nog kände jag inte en uns ängslighet. Det här klara jag, tänkte ja. Fram med kartan och så frågade jag flera på vägen. Ingen av de jag mötte kunde engelska, men på något sätt lyckades vi kommunicera ändå. La Metró eller bus sa ja och folk visade i vilken rikting jag skulle gå eller följde mig till och med en bit på vägen. Vänliga männsikor. Jag hade inte en tanke på att någon kunde lura mig, vilket ingen gjorde heller.
Nu är jag i alla fall här. Brigitte har visat Elin och mig runt i den pittoreska staden Aix och imorgon börjar skolan vid två. Bara 10 min gångavstånd.
Vilken termin det kommer bli!
Följ gärna mig och mina upplevelser här på bloggen.
Nu är det dags för lasanga!

Kommentarer
Postat av: Ingela

Men så skönt!

Bra gjort med allt letande. Man liksom lär sig vägen bättre när man får tråckla sig fram. Skönt också att du mötte vänliga människor. Spännande med skolan i morgon. Kram M

2011-08-28 @ 22:21:43
Postat av: Håkan

Hej å hå!

Nu börjar allt som varit i tankarna så länge. Otroligt att du är där nu. Och imorgon börjar skolan med alla nya bekantskaper :-) Fantastiskt!! Vi väntar redan på att få komma och hälsa på.

Kram P

2011-08-28 @ 22:25:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0